Carrefour gaat voor ‘Côte de Danube’!

Contact communicatiebureau:
Olivier Maüen bij Luna
GSM: +32 495 59 38 06

Bulgaarse wijnen veroveren Belgische markt

Brussel, 11 oktober 2012 – De wijnen van domein ‘Château Burgozone’ zijn nu ook in België verkrijgbaar. De limited edition, die de naam van het domein draagt, wordt uitsluitend in de horeca verdeeld, terwijl het ‘Côte de Danube’ gamma vanaf nu beschikbaar is bij Carrefour. Deze wijnen vertegenwoordigen een nieuwe generatie Bulgaarse kwaliteitswijnen, op basis van traditioneel geteelde en geoogste druiven.

Belgen ontdekken verborgen Bulgaarse schatten
Weinig Belgen kennen Bulgarije. Toch bevindt het land, dat drie keer groter is dan België, zich op slechts 2000 kilometer ten oosten van ons en deelt het hetzelfde motto: ‘Eendracht maakt macht’. Bij het horen van de naam ‘Bulgarije’ denkt men mogelijk aan yoghurt, de roos of Sylvie Vartan. Maar Bulgarije is ook de 3000 jaar oude bakermat van de wijnbouw en, volgens de mythologie, de geboorteplaats van Dionysos, god van de wijn.

Bulgarije staat op de zevende plaats van wijnproducerende landen in de Europese Unie. Vandaag proberen kleine, lokale producenten de uitstekende reputatie die Bulgaarse wijnen hadden in de jaren ’70 en ‘80 opnieuw alle eer aan te doen. De wijnen van ‘Château Burgozone’ behoren zeker tot deze nieuwe lichting kwaliteitswijnen.

De verwezenlijking van een droom
Twee Belgische zussen van Bulgaarse afkomst verwezenlijken vandaag hun droom om België en Bulgarije dichter bij elkaar te brengen. “De Donau heeft altijd al het oosten en het westen verbonden. Met onze twee merken, ‘Château Burgozone’ en ‘Côte de Danube’, willen we vandaag die band verder versterken en een beetje Bulgaarse zon in het wijnglas van de Belg toveren”, leggen ze uit.

De wijnen zijn afkomstig van zo’n 100ha wijngaarden ten zuiden van de Donau, dichtbij de grens met Roemenië. Aangezien 70% van de kwaliteit van een wijn volgens experts wordt bepaald door de wijngaard, zit het op dat vlak wel goed bij Château Burgozone. Het terroir en de unieke ligging maken dit domein uiterst geschikt voor de productie van  hoogkwalitatieve wijnen. De ‘Château Burgozone’ (de naam verwijst naar het Romeinse fort dat er ooit heeft gestaan) en de wijnen van ‘Côte de Danube’ vertegenwoordigen een nieuwe generatie producenten voor wie kwaliteit de belangrijkste prioriteit is. De productie ervan gebeurt voor het grootste deel artisanaal. “De druiven worden manueel geselecteerd, geplukt en gesorteerd. Onze wijnkelder is wel uitgerust met de meest moderne vinificatietechnologie.”

Wit, rood en rosé
Carrefour-klanten kunnen proeven van drie soorten ‘Côte de Danube’.

• Wit: deze wijn op basis van de Viognier druif heeft aroma’s van abrikoos en past perfect bij vis of zeevruchten.
  • Rood: Deze Marselan met een sterke lauriertoets en een vleugje violette wordt best geserveerd bij vleesgerechten of kaasschotels.
  • Rosé: Een ideale terraswijn op basis van Syrah en Cabernet Sauvignon, met aroma’s van rode vruchten, die de liefhebbers van tapas of schaaldieren zeker zal kunnen bekoren.

Deze drie wijnen zullen beschikbaar zijn tegen een prijs van elk ongeveer €6.

Daarnaast reserveert de ‘Château Burgozone’ zijn limited edition Burgozone, op basis van de druivensoorten Chardonnay, Sauvignon Blanc, Viognier, Cabernet Franc en Marselan, voor de horeca. Deze hoge kwaliteitswijnen worden in België verdeeld door importeur ‘Wijnen De Clerck’ uit Kortrijk.

België, het beloofde land?
“Carrefour staat open voor wijnen uit de hele wereld,” zegt de heer Lerminiaux, wijnaankoper bij Carrefour. “De wijnen van ‘Côte de Danube’ waren voor ons een zeer aangename verrassing. We zijn dan ook verheugd dat ze voortaan tot ons assortiment kwaliteitswijnen behoren.”

De wijnen van ‘Château Burgozone’ zijn al regelmatig in de prijzen gevallen op de meest prestigieuze internationale wijnwedstrijden. Maar voor dit wijndomein lijkt België wel het beloofde land. Op het ‘Concours Mondial de Bruxelles 2012’ ging ‘Château Burgozone’ met de meeste medailles aan de haal. De Chardonnay en de Marselan van ‘Château Burgozone’, maar ook de Viognier van ‘Côte de Danube’, die bij Carrefour wordt verkocht, hebben allemaal een gouden medaille gewonnen op het ‘Concours Mondial de Bruxelles’.

Voor meer informatie en foto's of een interview kunt u contact opnemen met Olivier Maüen bij Luna: +32 2 658 02 96/ +32 495 59 38 06 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Over Château Burgozone / Côte de Danube
Het domein ‘Château Burgozone’ ligt in het noordwesten van Bulgarije, op een hoogte van 150 meter aan de oevers van de Donau. Het kasteel stelt ongeveer 50 medewerkers tewerk. De wijngaarden, waar 11 druivenvariëteiten worden geplant op löss (een soort kleigrond), beslaan een totale oppervlakte van 100 hectare, en zijn gemiddeld 6 jaar oud. Het warme klimaat en de afkoeling van de nabijgelegen Donau zorgen voor een ideaal biotoop. De opbrengst van het domein van kwaliteitsdruiven is beperkt tot 45hl/ha. De oogst en het sorteren van de druiven gebeurt volledig manueel, maar ‘Château Burgozone’ beschikt ook over de nieuwste vinificatietechnologie. Alle wijnen worden op het domein zelf gebotteld. De productiecapaciteit bedraagt ongeveer 450.000 flessen per jaar.