3 ‘hacks’ om je LinkedIn-profiel te optimaliseren

LinkedIn, het sociaal netwerk voor professioneel gebruik, kreeg onlangs een nieuwe user interface. Er zijn voor- en tegenstanders, maar het aantal gebruikers blijft toenemen. Het platform biedt dan ook heel wat mogelijkheden voor personal branding. LinkedIn is je visitekaartje dat je volledige professionele verhaal vertelt.

 

Via LinkedIn kan je online je netwerk beheren en uitbreiden. We geven je alvast drie tips om je profiel meer te laten opbrengen.

 

  1. Personaliseer je URL

 

Je kan de URL van je LinkedIn-profiel personaliseren. Dat wil zeggen dat je dan niet “www.linkedin.com/in/jouwnaam-b67b846/” ziet staan in de zoekbalk bovenaan het scherm, maar wel “www.linkedin.com/in/jouwnaam/”. Op die manier verschijnt je profiel hoger in de zoekresultaten van zoekmachines, waardoor je dus makkelijker te vinden bent. Bovendien ziet het er professioneler uit als je zo’n gepersonaliseerde URL aan je e-mailhandtekening toevoegt, bijvoorbeeld.

 

Lees hier hoe je de URL kan aanpassen.

 

  1. Kies een geschikte profielfoto

 

LinkedIn is een professioneel netwerk. Als je een goede eerste indruk wilt maken, moet je profielfoto er professioneel uitzien. Een vakantiefoto van jezelf met een cocktail in de hand is geen al te best idee. Kies voor een foto met een neutrale achtergrond waar je alleen en duidelijk zichtbaar op staat. Als je recht in de camera kijkt, wek je vertrouwen op. Lachen mag zeker, maar overdrijf niet.

 

Snappr is een handige tool die in een-twee-drie je LinkedIn-profielfoto analyseert en advies geeft over je gezichtsuitdrukking, de compositie van de foto en de bewerking ervan.

 

  1. Gebruik relevante ‘key words’ in de kopregel en samenvatting

 

De kopregel staat onder jouw naam en is overal zichtbaar op LinkedIn. Bij de meeste mensen beschrijft dit de huidige functie of het vakgebied. Het is aangeraden om hier sterke key words te gebruiken. Een manier om relevante zoekwoorden te vinden is via de zoekwoordplanner van Google (hiervoor heb je een Gmail-account nodig) of via andere tools, zoals Wordtracker.

 

De samenvatting bovenaan je profiel vertelt in het kort wie je bent. Zorg ervoor dat de informatie up-to-date is en makkelijk gescand kan worden. Stel jezelf en je kwaliteiten voor in een bondige paragraaf, eventueel in de vorm van een lijstje. Dankzij deze SEO-technieken, zal je profiel beter vindbaar zijn in zoekmachines.

 

Volg Luna op LinkedIn!

Add a comment

Kiezen voor een ‘stoute’ sociale mediastrategie?

Het is de wat meer fanatieke volgers van sociale media waarschijnlijk niet ontgaan: de kleine hetze rond de Sporza-facebookaccount vorige week. Kijk gerust hier voor een samenvatting. Zeer kort: de moderator van de Facebookaccount pakte er uit met een aantal snappy comebacks op enkele niet zo positieve commentaren op de site.

 

‘Corporate trolling’ heet dat en het gaat hier niet om een nieuwe, maar in onze contreien eerder zeldzame trend. Het houdt in dat accounts van bedrijven of organisaties assertief of gevat reageren op andere (negatieve) posts. Een hilarisch voorbeeld is de twitteraccount van de Amerikaanse fastfoodketen Wendy’s, neem daarvoor vooral hier eens een kijkje.

 

Wendy’s en Sporza zijn niet alleen natuurlijk. In de Amerikaanse sportwereld is een ‘Twitter War’ tussen accounts van verschillende teams vrij courant. In die mate dat basketbalcompetitie NBA een verbod oplegde aan de teams om nog met elkaar in de clinch te gaan op sociale media.

 

Samengevat gaat het om accounts en moderators die buiten de lijntjes kleuren van wat gangbaar is voor de meeste bedrijfsprofielen. Dikwijls met een grappig en wat rebels resultaat.

 

De centrale vraag is nu: moet je met je account dezelfde richting uit? Vast staat dat wie buiten de lijntjes kleurt, kan rekenen op heel wat publiciteit. Wie zijn merk en imago op die manier in de verf wil zetten, kan al eens nadenken over een omslag in de sociale mediastrategie. Ben je erop gebrand om je in de markt te zetten als een rebels en uitdagend bedrijf of merk, give it a go.

 

Maar de meeste sociale media-adviezen raden ‘corporate trolling’ af. Het advies luidt om jezelf als bedrijf boven de ‘trolls’ te plaatsen. Het is namelijk een dunne lijn tussen grappig of beledigend zijn. Er wordt wel aangeraden om met humor te reageren op negatieve commentaren. Geruchten, foute informatie of onvolledigheden zet je best recht met feitelijke informatie. En als je in de fout gegaan bent, zit er niets anders op dan die te erkennen, je excuses aan te bieden en je ertoe te engageren om dezelfde fout in de toekomst te vermijden.

 

De conclusie blijft dit soort activiteiten op sociale media nog moeilijker is dan balanceren op een slappe koord. Bezint eer ge begint.

Add a comment

9 tips voor slimmere content marketing

Content marketing wint steeds meer aan belang om klanten en consumenten aan te spreken. De markt ervoor groeit dan ook. Om ervoor te zorgen dat je door de bomen het bos nog ziet, zetten we enkele vuistregels op een rij.

1. Stel duidelijke doelen

Bezint eer ge begint, en leg duidelijke meetbare doelen vast voor je campagne. Weet wat je wil bereiken voor je aan de uitwerking van de content begint. Zo kan je de content afstemmen op je marketingplan.

2. Ken je doelpubliek

Eens je weet wat je plan is, is het tijd om vast te leggen wie je wil bereiken. Bevraag je gebruiker en lezer en monitor de trafiek op je website om een idee te krijgen wat werkt en wat niet. Verzamel ook zo veel mogelijk informatie over je publiek: leeftijd, geslacht, opleiding, woonplaats en interesses.

3. Maak een ‘typetje’ (een persona)

Het is makkelijker om content te schrijven als je een duidelijk beeld hebt van de persoon die je moet aanspreken. Op basis van het voorgaande onderzoek kan je een ‘typetje’ maken, waar je de gemiddelde eigenschappen van je doelpubliek in verwerkt.

4. Ontwikkel je boodschap en je strategie

Eenvoud is hier van groot belang. Probeer zeker niet meer dan drie hoofdboodschappen in je campagne te stoppen en voorzie bij elk van je hoofdboodschappen een bondige uitleg om het begrijpelijk te houden. Bepaal daarna hoe je die boodschappen naar buiten krijgt (lange reportages, video, sociale media,…) Een kalender voor je content is daarbij ook een zeer welkom hulpmiddel.

5. Het hoeft niet altijd kort

De tijd dat een online stuk niet langer dan vier paragrafen mocht zijn, ligt definitief achter ons. Verwen je lezer en schrijf een stuk van 1.000 woorden om je content meerwaarde te geven en verbeter je resultaten binnen zoekmachines. Storytelling is daarbij het sleutelwoord: schrijf verhalen over mensen, niet over merken of producten.

6. Stick to your style

Nu eens formeel en dan weer familiair schrijven, komt verwarrend over. Beslis op voorhand welke stijl je merk wil uitstralen en hanteer daarna consequent dezelfde stijl en woordkeuze.

7. Print is not dead

Een magazine wordt door lezers nog altijd zeer serieus genomen. Volgens onderzoek besteden ze er ook veel meer aandacht en leestijd aan dan aan andere media. Denk dus zeker niet dat je hele campagne via een website of sociale media geregeld moet worden.

8. Meten is weten

Bekijk op regelmatige tijdstippen wat je lezers doen met je content en bekijk of je investering rendeert. Voor webpagina’s kan dat via Google Analytics en de meeste socialemediaplatformen beschikken over een eigen tool om feedback te krijgen (bijvoorbeeld Facebook Insights of LinkedIn Analytics). Aarzel niet om (subtiel) bij te sturen op basis van wat je leert.

9. Zorg voor interactie

Lezers zitten niet stil achter hun computer of smartphone. Voorzie ruimte voor interactie, discussie en reactie en communiceer over deze mogelijkheden met je lezers. Tip: baken ook goed de grenzen van je discussie af.

Add a comment

Zelfs een ex-journalist is niet immuun voor een mediastorm

Siegfried Bracke beheerste recent het nieuws als nooit te voren, en niet om de juiste reden. De aanslepende controverse over zijn mandaat in de adviesraad bij Telenet, kostte hem het N-VA-lijsttrekkersschap in Gent voor de lokale verkiezingen van volgend jaar. Terwijl de situatie met duidelijke communicatie toch minder schadelijk zou zijn geweest.


Een mediastorm is een raar fenomeen. Het valt moeilijk te voorspellen waar en wanneer hij zal ontstaan, maar het is zeker dat eens de bal aan het rollen gaat, hij nog moeilijk te stoppen is. Het geval met Siegfried Bracke is daar een mooi voorbeeld van. En het bewijst dat zelfs een van de meest ervaren ex-journalisten van Vlaanderen niet altijd correct inschat wanneer de storm opsteekt en hoe je hem moet doen gaan liggen.


Nadat uitkwam dat Bracke als Kamervoorzitter ook in de adviesraad van Telenet zat, bleef het een hele week onduidelijk om welk mandaat het nu ging en of hij er nu voor betaald werd of niet. Dit had al vanaf dag 1 uitgeklaard moeten zijn. Het duurde bijna een week om duidelijk te scheppen. Een veel te lange periode. Bracke gaf na enkele dagen toe dat hij geen tijd had gehad om de situatie grondig te bekijken en de bedragen en facturen op te zoeken, terwijl dit net zijn eerste prioriteit had moeten zijn: duidelijkheid en transparantie.


Het contrast met de Gentse SP.A was op communicatiegebied groot. Schepen en lijsttrekker Tom Balthazar reageerde vrij kordaat op de Publipart-controverse, bood zijn ontslag aan en gaf inzage in zijn vergoedingen. Een zware klap voor hem en zijn partij, en de schade op lange termijn is moeilijk in te schatten, maar alles bij elkaar ging het om een situatie die daadkrachtig werd aangepakt.


Als er een les te leren valt is dat alleen kordate actie en volledige transparantie soelaas kunnen bieden. Wat nu naar buiten komt, is het resultaat van een bepaalde bestuurscultuur die na al die tijd door de betrokkenen als normaal wordt gezien. Extern communicatieadvies is daarom altijd aangeraden, want zelfs voor de meest ervaren betrokkenen is het altijd moeilijk om de situatie correct in te schatten. Zeker als je er middenin zit.

Add a comment

Seven tips for getting more responses from journalists

Everyone working in the field of communication is familiar with the phenomenon. You and your client have identified a good topic, the briefing has taken place, all of the drafts have been approved and your communication has been sent. And after all that there is no response from the other end. Figuring out the media can sometimes seem like black magic.

At the other end there is a journalist or editor with an inbox full of pitches and press releases. I know from experience that at least 90 per cent of them will be deleted immediately, and that phone calls and e-mails are more likely to cause annoyance than generate interest.

With this in mind, several tips for improving the response rate are provided below.

-          Ensure you have a story and stick to the point.

The media and journalists look at the story rather than the product or results. You therefore need to ensure that your client's story can be placed in a narrative or be framed in a way that is in keeping with the media you intend to contact.

Be as clear as possible: woolly language and jargon are to be avoided at all costs.

-          Select your target group and tailor your text.

Not every pitch or story works effectively in all media. This may seem obvious, but this fact is often overlooked. There is little point in notifying a regional media organisation in Brussels of an event that will take place in that city but otherwise has nothing to do with Brussels.

Your client also needs to be aware of this. An IT company that wants to publicise a technical story would do best not to focus on the major national media, unless the company intends to launch the next revolution in IT of course.

-          - Personalise

Address the journalist you contact by his or her name and refer to the media organisation for which he or she works. Add some references to previous articles for the record. By doing this, you make it clear immediately that in contacting them you were not simply shooting in the dark and that you have done your homework.

-          - Be original

In many cases, a client has a distinguishing characteristic which yields stories that are unique. Try to leave the well-trodden paths whenever you can in your communications. Rather than concentrating on the lengthy CV of your client's new CEO, focus on a hobby or passion that stands out.

-          - Make the most of current events

If reports on your client's activity or sector appear in the media, don't be afraid to contact the journalist in question and offer your client as a source. Even if your initial offer is not accepted, your client might be contacted later on. Nothing is more invaluable than being included in a journalist's address book as an expert on a particular matter.

-         - Be cautious when it comes to promotion

It’s not about you. The media are primarily on the lookout for reports and items that are of interest to their readers or are socially relevant. This means that the story or product that your client wants to promote is not necessarily the most important factor.

-          - Be flexible

Besides being flexible about timing and your client's availability, you also need to be flexible when it comes to your story. Allow journalists to give a pitch their own spin, so that the final content is more in keeping with the expectations of their audience.

Happy hunting!

Add a comment

Wordt Twitter onleefbaar?

Ik geef grif toe: ik ben een Twitter-aficionado. Ik denk dan ook dat wie goed gebruik maakt van het medium op de hoogte blijft en interessante mensen vindt om van bij te leren en mee te discussiëren.

Het valt echter niet te ontkennen dat er al een tijdje een geurtje hangt rond de blauwe vogel. Voor andere gebruikers, zeker de wat bekendere medemens, kan Twitter een hellhole zijn. Sommige van de high-profile gebruikers keren het medium dan ook de rug toe. Dat Donald Trump op dit moment ’s werelds bekendste Twitteraar is, doet het imago van het medium in enkele kringen ook geen goed.

Sociale media komen de laatste tijd vaak negatief in het nieuws. Denk maar aan Facebook en de hele #fakenews-hetze, waarover we het hier enkele weken geleden nog hadden, en de haatcommentaren na de dood van Kerim Akyil in Istanboel.

 Maar ook Twitter ligt vaak onder vuur. 2016 was het jaar van de zeer woelige presidentsverkiezingen in de VS en Twitter was een van de frontlinies waar slag geleverd werd. Supporters van Donald Trump en leden van de zogenaamde ‘Alt-Right’-beweging namen progressieve gebruikers genadeloos op de korrel.

 Recent zagen we in België nog de rel rond de hashtag #iksteuntheo, waarbij de N-VA beschuldigd werd van het ‘kopen’ van Twittersteun. Of die beschuldiging op waarheid stoelt, laat ik in het midden, maar dat Twitter manipuleerbaar is, via bots of anonieme accounts, valt ook niet te ontkennen.

Het misbruik op het sociale medium leidde er in november toe dat Twitter een aantal aanpassingen doorvoerde. De vraag is of dat genoeg zal zijn om de imagoschade om te buigen. Schade kan Twitter zich momenteel niet veroorloven, want het bedrijf bevindt zich in een kwetsbare positie.

 Zwaar weer

Het online pesten is immers niet het enige probleem voor Twitter. Het aantal wereldwijde accounts groeit nog, maar de vaart is er uit. Het is ondertussen al bijna twee jaar geleden dat Twitter de kaap van 300 miljoen gebruikers nam. Sindsdien is de groeicurve aardig wat vlakker geworden.

Bovendien gaat het bedrijf zelf ook door zwaar weer. Alle pogingen van het bedrijf om overgenomen te worden door een grotere speler zijn in 2016 op niets uitgedraaid. Als we de geruchten mogen geloven zag Disney af van een overname van Twitter, net omdat er zoveel verbaal misbruik in het rond gespuid wordt op het medium.

Eind oktober besliste Twitter om 350 mensen, of 9 procent van zijn werknemers, te ontslaan. In november nam Chief Operating Officer Adam Bain ontslag en vorige maand vond Chief Technology Officer Adam Messinger de weg naar de uitgang. Als klap op de vuurpijl werd ook nog eens de videodienst Vine overboord gegooid. Kortom: zowel aan de basis als aan de top van het bedrijf rommelt er wat.

Alle nadelen ten spijt: wie in de communicatie zit kan nog niet om Twitter heen. En de media ook niet, voor journalisten die steeds vaker zeer snel online moeten werken is het immers veel te handig. De beperking van 140 karakters geeft altijd een kernachtige boodschap weer, en een tweet embedden in een artikel is een werk van seconden. Een deel van de negatieve aandacht voor Twitter wordt ook veroorzaakt door de megafoon die de klassieke media aan het sociale medium geeft.

Voor een bedrijf blijft Twitter een zeer gemakkelijke en efficiënte manier om rechtsreeks met klanten of stakeholders en de media te communiceren. Weghollen van Twitter is zeker voor communicatiemensen en bedrijven (nog) geen optie. Maar het bedrijf en de mensen achter Twitter moeten in 2017 wel op zoek naar een frisse start.

Add a comment
TOP